Arašídové máslo, známé také pod pojmem burákové máslo, je v současné době fenoménem nejen mezi milovníky fitness a zdravého stravování. Ale co je na něm vlastně tak zázračného, že je tak oblíbené? A je opravdu zdraví prospěšné? Připravili jsme si pro vás odpovědi na tyto i další otázky, navíc pro Vás máme tip na 5 kvalitních a chutných másel.

Smooth nebo crunchy?

V nabídce obchodů najdete zpravidla jemně namletá másla „smooth“ a „crunchy“, tedy másla obsahující kousky namletých plodů. Varianta označená jako smooth má jemnou a krémovou konzistenci, jelikož arašídy v něm obsažené byly úplně rozemlety. Toto máslo snadněji rozetřete a lépe se s ním pracuje při pečení či vaření.

Crunchy máslo můžete také využít při pečení, k přípravě pokrmů a smoothies. Je však vhodné i pro samotnou konzumaci, takzvaně „na lžičku“.

Arašídové máslo vs arašídový krém: Jaký je rozdíl?

K dostání jsou i arašídové krémy, tedy arašídová másla s přidanými složkami, například čokoládou, karamelem nebo proteinem. Právě arašídový krém s čokoládou je zdravější alternativou oblíbené kakaovo-lískooříškové Nutelly.

Některá másla v sobě obsahují přidané látky, nejčastěji sůl, cukr, palmový plej, čokoládu, ovoce apod. Tyto látky jsou do produktů přidávány pro zlepšení chuti, vytvoření požadované konzistence i třeba pro zvýšení trvanlivosti. A co obsahuje arašídové máslo? Kvalitní arašídové máslo je vyrobeno pouze z arašídů a neobsahuje žádné příměsi. A přesně tento produkt je pro naše zdraví nejvíce prospěšný.

ZAJÍMAVOST: I když se arašídové máslo řadí mezi oříšková, nejedná se o výrobek z oříšku. Plody podzemnice olejné, arašídy, rostou pod zemí, proto jsou oficiálně řazeny do luštěnin.

nejlepsi-burakova-masla

Pozitiva arašídového másla

Jak již bylo zmíněno, arašídy a výrobky z nich mají pro člověka a jeho tělo řadu výhod. Arašídové máslo byste měli jíst zejména proto, že obsahuje:

L

Bílkoviny – ve dvou lžících 100% arašídového másla je přibližně 7–8 g bílkovin, tedy proteinu. To ocení např. zastánci veganského způsobu stravování, kteří z tohoto důvodu máslo konzumují. Vysoký obsah bílkovin pomůže i sportovcům, jelikož podporuje růst svalové hmoty.

L

Vitamíny a minerály – jedná se zejména o vitamíny B a E, vápník, železo, hořčík a draslík.

L

Nenasycené mastné kyseliny – tedy těch „zdravých“ tuků, které zjednodušeně řečeno snižují hodnoty LDL (špatného) cholesterolu a zvyšují hladiny HDL (dobrého) cholesterolu.

L

Přirozené antioxidanty – ty pomáhají chránit tělo před virovými infekcemi a srdečními chorobami.

L

Vlákninu – především napomáhá zdravému trávení a podporuje vstřebávání živin do těla.

Negativa arašídového másla

Ačkoli je máslo zdraví prospěšné, jedná se také o kaloricky náročnější potravinu. Pokud si máslo oblíbíte, musíte v sobě najít dostatek sebeovládání a nespořádat celou skleničku na posezení. A proč? Tady jsou některé důvody:

K

Vysoký obsah kalorií (tuků) – jste-li na redukční dietě a počítáte-li přijaté kalorie, je potřeba si hlídat snědené množství másla, obecně je doporučováno dát si 1–2 lžíce denně. Je třeba však připoumenou, že se jedná o prospěšné tuky. 

K

Arašídy jsou silný alergen – proto je při první konzumaci potřeba sledovat reakce vašeho těla. Pokud pocítíte svědění pokožky, brnění rtů či jazyka, nebo zažívací problémy, zvažte, zda je pro vás konzumace másla tím pravým ořechovým.

Nejlepší arašídová másla

Pokud chcete arašídové máslo či krém ochutnat prvně nebo jste jeho milovníky, máme pro vás tip na 5 produktů, které řadíme chuťově za top arašídová másla na trhu.

Použití arašídového másla

Ať už máte doma arašídové máslo již koupené, nebo nad jeho zakoupením teprve přemýšlíte, pravděpodobně řešíte, jaké pokrmy z něj můžete připravit. Nabízíme vám několik tipů.

  1. Opečený chléb s burákovým máslem a ovocem – známá chutná a rychlá snídaňová varianta. Stačí opečený toustový chléb potřít burákovým máslem a poklást na něj plátky či kousky čerstvého ovoce, výborný je s banánem.
  2. Arašídové sušenky – jsou oblíbenou svačinou do práce, do školy i na cesty. Stačí zpracovat těsto dle vybraného receptu, vytvořit z něj placičky a dát je upéct do trouby. Sušenky se navíc jen tak neomrzí, jelikož do nich můžete přidat vždy jiné ingredience – ovoce, čokoládu, ořechy apod.
  3. Arašídová omáčka – i pro přípravu slaných pokrmů se máslo hodí. Správně upečenému masu nebo zeleninovému salátu přidá šmrnc dressing připravený z arašídového másla. Základ omáčky zpravidla tvoří burákové máslo s mlékem, nebo olejem. Dále zaleží na vaší fantazii a chutích. Můžete přidat např. chilli, sójovou omáčku, limetku či jiné ingredience.

ZAJÍMAVOST: Burákové máslo se těší oblibě především v Americe, kde je neznámějším pokrmem „PB&J sandwich“, tedy sendvič z toustového chleba, arašídového másla a marmelády. Může se to zdát jako zvláštní kombinace, ale za vyzkoušení stojí.

Zajímáte se o zdravou výživu? Přečtěte si, jaké doplňky stravy se hodí pro běžné užívání nebo zjistěte vše, co potřebujete vědět o BCAA.