Cirkadiánní rytmus je vcelku novodobý pojem a je skloňován čím dál tím víc. Možná už jste slyšeli, jak je spánek důležitý pro zdraví, nebo třeba při hubnutí. Ale je to opravdu jen spánek nebo je za tím něco víc? Za výzkumy v oblasti cirkadiánního rytmu byla v roce 2017 dokonce udělena Nobelova cena. To svědčí o jeho důležitosti.

Chcete vědět víc o tom, co to opravdu je cirkadiánní rytmus, jak ovlivňuje nás samotné a jak s ním souvisí stravování, spánek nebo metabolická onemocnění? Pak se pusťte do knihy Cirkadiánní kód – knihu seženete v těchto podobách:

Cirkadiánní kód: recenze

Cirkadiánní kód napsal Satchin Panda, americký vědec a profesor indického původu, který se věnuje výzkumu cirkadiánního rytmu v Salkově institutu pro biologický výzkum v Kalifornii. Je také držitelem mnoha ocenění v oblasti neurologie a imunologie.

Byl to právě on, kdo stál za objevem negativního vlivu bílého světla na tvorbu melatoninu, potažmo na usínání a spánek. Ve svých zkoumáních také zjistil, že nehledě na to, co jíme, udržování konzistentního intervalu jedení a půstu může pomoci jak v rámci prevence, tak při řešení metabolických onemocnění. Dnes je tato metoda zpopularizovaná pod názvem přerušovaný půst. I o něm se autor ve své knize zmiňuje.

Tip: Zajímá vás více o přerušovaném půstu? Pusťte se do knihy Kompletní průvodce půstem)

Profesor shrnul svá mnoholetá zkoumání do knihy Cirkadiánní kód, ve které problematiku jasně a pochopitelně pro běžného čtenáře vysvětluje. I přes klasický americký styl psaní populárně-naučných knih, kdy se informace opakují, je kniha psaná velmi poutavě a je nabitá novými poznatky.

Některým čtenářům se může kniha zdát poněkud ortodoxní, protože je opravdu plná doporučení, jak nejlépe nakládat se svým tělem, abychom byli zdraví a co nejvíce se vyhýbali toxicky působícím podnětům.

Na druhou stranu, když si z knihy odnesete to, co je důležité pro vás a dáte na autorova doporučení, která jsou založená na faktech z jeho dlouholetých výzkumů, bude se vám lépe spát, upravíte si zažívání a celkově pocítíte více energie.

Co vše se v knize dozvíte?

  • Jak si nastavit vnitřní hodiny, cirkadiánní rytmus, aby tělo dosáhlo psychické i fyzické pohody
  • Jak udržovat rytmus těla, aby kromě výkonu zvládalo i regeneraci
  • Jaké světlo je vhodné
  • Jak časovat své jídlo a vyladit pohybovou aktivitu
  • Jak usínat bez problémů a mít hluboký spánek
  • Jak předcházet a léčit metabolické nemoci

Kniha čtivým způsobem popisuje výzkumy spojené s cirkadiánním rytmem a jejich výsledky, na které autor navazuje dobře cílenými doporučeními.

Cirkadiánní rytmus: knihy, které by vás ještě mohly zajímat

Proč spíme

Kniha autora Walkera Metthewa si vzala do hledáčku spánek. Autor v ní zevrubně vysvětluje, co vše má vliv na kvalitu našeho spánku, a jak výrazně náš život spánek ovlivňuje. V knize se věnuje právě i cirkadiánnímu rytmu a jeho vlivu. Rozhodně se jedná o velmi zajímavou knihu, kterou by si měl přečíst každý, kdo se zajímá o zdravý životní styl a lidé se spánkovými potížemi v ní bezpochyby najdou i řešení svých obtíží.

Biologické hodiny

Kniha českého autora, lékaře, který se zaměřuje na funkční medicínu, se soustřeďuje na vnitřní biologické hodiny a jejich nastavení ve prospěch našeho těla. Doktor Frej v knize vysvětluje, jak do života přivést pravidelnost, jíst zdravěji, eliminovat vlivy sedavého způsobu života, snižovat nadměrný stres a začít s pozitivním přístupem k životu.

Rádi se vzděláváte v nových oblastech? Pak by vás mohly zajímat i následující články: