Dostala se ke mně kniha Jíme zdravě s dětmi aneb jak vytvořit dětem správné stravovací návyky, a tak nešlo jinak než se o moji zkušenost s ní podělit prostřednictvím recenze. Knihu vydal tým, který stojí za všemi knihami Jíme zdravě, a také dvě odbornice, a to Lenka Karbanová a Vendula Večeřová. Stojí za to mít knihu doma?

Jen další kuchařka z mnoha?

Přiznám se, když na mě poprvé skočila reklama na knihy Jíme zdravě, pomyslela jsem si, že to je zas jedna z mnoha kuchařek, které se zabývají zdravou výživou, a na první pohled mě nějak nenadchla. Byla jsem trochu skeptická, ale razím heslo, že vše je potřeba nejdřív vyzkoušet, poznat, a pak si udělat názor. Proto jsem se začala zajímat, kdo kuchařku napsal, a zda se jedná čistě o knihu s recepty, nebo nabízí i nadstavbu: nějaký bonus navíc.

Mile mě překvapilo, když jsem zjistila, že se na kuchařce podílely dvě odbornice, a to Lenka Karbanová, která je dětskou lékařkou a sama vede poradnu pro děti s nadváhou a obezitou. O důležitosti dětské životosprávy tak toho ví hodně. Druhou odbornicí je Vendula Večeřová. Ta je zkušená nutriční terapeutka, která působí v dětské léčebně. Obě ženy tak do kuchařky vnesly nejenom své znalosti a vzdělání, ale také zkušenosti a nadšení. Mohu tak s klidem říct, že kuchařka rozhodně není jen další knihou z mnoha.

Co se mi na knize líbí a nelíbí

L

přehledně řazená dle věku dítěte

L

recepty už od miminka – jak na zavádění příkrmů

L

jak určovat velikost porce pro děti

L

vhodné a nevhodné potraviny pro dané věkové kategorie

L

recepty jsou hlavně inspirací, suroviny lze obměnit a vymyslet tak mnoho dalších jídel

L

nechybí fotky receptů

K

Součástí není šňůrka na založení aktuální věkové kategorie

K

Malá velikost textu receptů

Od miminek po začínající adolescenty

Kniha obsahuje 100 receptů pro děti od 6 měsíců do 12 let pro každý rodinný rozpočet“, stojí na přebalu knihy. A uvnitř tomu není jinak. Kniha je opravdu přehledné rozdělena:

• pro děti od 6 do 9 měsíců
  • od 9 do 12 měsíců
  • od 1 do 2 let
  • ode 2 do 6 let
  • pro děti od 6 do 9 let
  • pro děti od 9 do 12 let

Kromě rozdělených receptů podle věku kniha obsahuje i velmi užitečné informace. Na začátku máme krátký přehled, z čeho se potraviny skládají: kolik jednotlivých nutrientů by v potravě děti měly mít. Nechybí ani obrazová výživová pyramida, která přehledně znázorňuje, které potraviny dětem zařazovat ve větším množství, které méně a které je lepší nezařazovat.

Obzvláště u malých dětí mnohdy řešíme, jak velké porce servírovat. A i tato užitečná informace je v knížce obsažená. Neznamená to, že budeme počítat nějaké gramy nebo něco vážit. Vše je přehledně ukázáno za pomoci ruky, dlaně a prstů. Za mě palec nahoru.

jime-zdrave-s-detmi-recenze-knihy

Co by měly děti jíst a co je zatím lepší vynechat

Jak jsem zmínila, kniha je rozdělena do několika částí na základě věku dítěte. V každé takové části se dočtete, co je pro dítě v dané věkové skupině vhodné: co miminku či dítěti servírovat a co je lepší vynechat. Nechybí ani rady, co by jídelníček měl obsahovat. Následuje několik receptů s fotkami. Recepty jsou opravdu pestré, plné zeleniny, masa, ryb, ale i různých příloh. Recepty jsou jak naslano, tak nasladko. Tím samozřejmě není myšleno přidání cukru, ten pro děti rozhodně vhodný není.

Prověřeno praxí

A co by to bylo za recenzi kuchařky, kdybych recepty nevyzkoušela. Fotky v článku jsou výsledek receptu Dip z batát a červené čočky pro děti od 1 roku. Na receptu jsem si pochutnala i já sama a pro malou to byla skvělá svačinka.