Elektrokolo se stává fenoménem, který potkáte dnes téměř na každém rohu. Na první pohled možná rozdíly mezi klasickým kolem a elektrokolem nebudou netrénovanému oku zřejmé, ovšem skutečnost je taková, že vynález balíčku, který společně tvoří elektropohon, baterie a vlastní řídící jednotka, přivedl jízdu na kole na zcela novou úroveň, kterou budete chtít vyzkoušet i vy. Protože je elektrokolo investice, je dobré si nejprve ujasnit několik základních bodů, kterých se při výběru můžete držet.

S jakým terénem se bude elektrokolo nejčastěji setkávat

Terén, je skutečně ta první a základní otázka, na kterou si musíte odpovědět, než vůbec začnete vybírat vysněný model. Dnes totiž můžete vybírat hned z několika kategorií, které se primárně dělí právě podle toho, kde na elektrokole budete jezdit. Horská elektrokola padnou do noty všem nadšencům adrenalinu, kteří rádi využívají krás lesů, luk ale také hor. Zkrátka budou vhodná pro ty, kteří ví, že elektrokolo využijí v těžších podmínkách a na delších trasách. Naproti tomu městská elektrokola potěší svou mobilitou, flexibilitou a schopností dostat vás v rámci města z místa A na místo B mnohdy rychleji než auto nebo hromadná doprava. Cyklistika ve městě se těší čím dál větší přízni a není divu. Jde o ekologickou, spolehlivou a díky elektrokolu také snadnou alternativou přepravy. Vhod přijde také možnost pořízení tašek a brašen nebo košíků, což využijete zejména v případě, kdy potřebujete převážet i něco jiného než jen sebe a pár věcí v batohu. Pokud byste rádi spojili hromadnou dopravu i elektrokolo, volte určitě skládací elektrokolo, které svou lehkou vahou a nepřekonatelnou skladností bez problému naložíte do vlaku či jiného dopravního prostředku. Jestliže stojíte někde mezi těmito dvěma kategoriemi, tedy potřebujete se pohybovat ve městě, ale rádi také vyrazíte na cyklovýlet a nechcete si lámat hlavu s výběrem trasy podle terénu, budou trekingová a krosová elektrokola právě pro vás. Tady zhruba platí, že krosová jsou lepší volbou spíše pro těžší terén a trekingová zase na delší trasy, ovšem v dnešní době jsou rozdíly mezi těmito dvěma kategoriemi už minimální. 

Motor, jeho umístění a výkon

Když jste si ujasnili, která kategorie bude pro vaše potřeby nejlepší, můžete se zaměřit na motor jako takový. U elektrokol si zpravidla můžete všimnout tří variant jeho umístění. Motor v předním náboji již nebývá tak častý, setkáte se s ním spíše u starších modelů převážně městských a skládacích kol. Častěji uvidíte motor v zadním náboji, opět hlavně u městských a některých krosových kol, přičemž ovladatelnost je o něco lepší než u těch s předním umístěním. Nejlepší ovladatelnost, rozložení hmotnosti a efektivitu výkonu pak přináší umístění ve středu šlapání. Postupně se k této variantě také přiklání stále více výrobců elektrokol. Co se týká výkonu, ten je legislativou upraven a omezen nejvýše na 250 W pro jízdu na cyklostezkách a pozemních komunikacích a najdete ho u převážné většiny elektrokol. Rozdílné hodnoty najdete u napětí, 24 V, 36 V a 48 V, přičemž většina dnešních elektrokol disponuje motory s napětím 36 a 48 V, vyšší napětí pak najdete hlavně u horských kol kvůli zdolávání nejnáročnějších terénů.

Baterie a dojezdová vzdálenost

S vynálezem a vývojem Li-ion baterií se mohl také vývoj elektrokol posunout kupředu hlavně s ohledem právě na dojezdovou vzdálenost, tedy na vzdálenost, kterou elektrokolo ujede na jedno nabití. U baterií platí, že čím vyšší kapacitou a napětím disponují, tím dále vás dovezou. U městských kol se nejčastěji setkáte s rozmezím 400-500 Wh, u horských se poté doporučuje vybírat 500 Wh a víc. Dojezdová vzdálenost ovšem bude ovlivněna mnoha jinými faktory, které ničím neovlivníte, jako je váha jezdce, styl jízdy, terén nebo povětrnostní podmínky, a je proto doporučováno brát ji spíše jako orientační údaj. 

Ať už si vyberete kterékoli elektrokolo, můžete se spolehnout, že se do jízdy na něm zamilujete a stane se vaší oblíbenou zálibou pro volný čas.